I en värld där reklam och marknadsföring blir allt mer konkurrensutsatt är det viktigare än någonsin att förstå hur man kan skapa annonser som verkligen fångar och behåller publikens uppmärksamhet (Attention).
Baserat på forskning av Orlando Wood, författare till böckerna Lemon (2019) och Look Out (2021), Erik Modig, forskare på Handelshögskolan och Karen Nelson-Field PhD och författare av boken The Attention Economy and How Media Works (2020), har vi här satt samman 5 tips för att få dina annonser att verkligen fånga och engagera din publik.
1. Skapa ett starkt narrativ
Använd berättelser för att engagera din publik och få dem att känna en koppling till din produkt eller tjänst. Berättelser är något som den högre hjärnhalvan uppskattar och som har potential att förlänga hågkomsten hos många. Tänk på hur du kan skapa en intressant historia som kan kopplas till ditt varumärke och dina kunder.
2. Använd humor och överraskningselement
Humor och överraskningar är kraftfulla verktyg för att fånga uppmärksamhet och förlänga bearbetning. Försök att införliva roliga och oväntade element i din marknadsföring för att skapa minnesvärda annonser som folk kommer att prata om.
3. Skapa känslomässiga kopplingar
Utnyttja känslor för att skapa en djupare koppling mellan ditt varumärke och din publik. Det kan vara känslor som glädje, förväntan, eller empati. Känslomässiga kopplingar gör att människor känner sig mer engagerade och lockar dem att spendera mer tid med ditt innehåll.
4. Använd starka visuella element
Fängslande bilder och grafik är avgörande för att skapa uppmärksamhet och förlänga effekten. Försök att hitta bilder som förmedlar din berättelse på ett kraftfullt och gripande sätt, och undvik generiska stockfoton som inte tillför något värde.
5. Testa och analysera dina annonser
För att veta om dina annonser verkligen fungerar är det viktigt att kontinuerligt testa och analysera deras prestanda, exempel på det är: Avsändaridentifikation, hur väl mottagaren av en annons förstår det centrala budskapet eller syftet med annonsen och huruvida man gillar det man ser och varför. Genom att mäta och utvärdera hur effektiva dina annonser är, kan du göra justeringar och förbättringar för att maximera deras förmåga att förlänga bearbetning och engagera din publik och bli ihågkommen.
Vill du veta mer om nyckeln till att skapa annonser, hitta placeringar som verkligen fångar och behåller publikens uppmärksamhet, tveka inte att höra av dig till oss – det kommer att löna sig i långa loppet.