Sätt alltid av en del av din årliga marknadsföringsbudget till en löpande tracking.
Ja, det minskar din budget för medieköp – men en kyckling med huvud på springer snabbare. Och åt rätt håll. Det är lite grann så man ska se nyttan med en brand tracking, enligt marknadsföringsgurun Mark Ritson. Genom att följa varumärket över tid får man en bättre förståelse för målgruppens mognad i köpcykeln, och hur målgruppens inställning och känsla till varumärket förändras.
Att ha en brand tracking borde vara en självklarhet för alla marknadsförare och varumärken. Men, det är inte alltid självklart vilka insikter man kan få med en tracking, vilket innebär att den nedprioriteras utifrån budgetbegränsningar. I sin enklaste form bör en brand tracking följa varumärkestrappan, mediainvesteringar och share of voice, och ett antal attribut som ger indikation på hur varumärket uppfattas – för ens eget varumärke och för konkurrenternas. Trackingen talar om för dig om ditt varumärke har problem med tillräcklig framförhållning för att åtgärda dessa problem innan vinsterna sjunker.
Insikter som fås med en brand tracking är exempelvis:
Om varumärket stöter på utmaningar, både interna och externa, och som i så fall kan åtgärdas innan affärerna påverkas
Om vi lyckas få varumärket att växa, vilket i sin tur kommer att reflekteras i försäljning och vinster
Var i konverteringen från kännedom till köp som varumärket behöver förbättras
Hur mediainvesteringarna i relation till konkurrenterna hänger ihop med marknadsandelarna
Om målgruppen lyckas associera vårt varumärke till det vi vill ska associeras
Vilka associationer driver olika beteenden i olika delar av köpcykeln
Vilka delar av varumärket som driver kundnöjdhet
I en utökad brand tracking är det till fördel att inkludera t.ex. Net Promoter Score (NPS) och share of search – ett mått som är vetenskapligt förankrat och som bl.a. har visat sig vara ledande i att prediktera markandsandelen för det specifika varumärket.
Intresserad av att veta mer? Kontakta intresse@howcom.se