Vår övertygelse på HowCom är att företag som arbetar långsiktigt och datadrivet vinner över tid. En lätt sak att säga, men hur gör man det i praktiken? Att hitta och kvantifiera orsakssamband har alltid varit en central del av affärsutveckling, särskilt när det kommer till företags mediainvesteringar. Vi tror därför starkt på att bevisa vad man får tillbaka av varje given mediainvestering eller strategiska beslut som påverkar affären. Rent konkret, vad får man tillbaka i form av effekt om man stoppar in x antal kronor i media, eller vad förväntas hända om man introducerar en helt ny produkt på marknaden?
Då vår arbetsmetodik alltid utgår ifrån att motivera rekommendationer med stöd av data så är det viktigt för oss med kontinuerlig utveckling av nya metoder och analysmöjligheter.
En metod vi har vidareutvecklat är datorsimuleringar, som innebär att vi skapar en modell med syftet att förklara hur ett komplext system av händelser är uppbyggt och fungerar utifrån dess sannolikheter. Det möjliggör tester av hypotetiska eller verkliga scenarion och kan vara enormt viktigt för att kunna bedöma risker med det system vi har skapat.
Om vi ska nörda ner oss lite så gör vi dessa analyser genom att använda oss av sannolikhetsteoretiska modeller baserade på Monte-Carlo simuleringar och Bayesiska metoder för att på så sätt skapa en plattform för scenariotester. Dessa modeller möjliggör sedan detaljrika analyser av kritiska händelser över tid, där vissa av dem kanske ännu inte har inträffat i verkligheten. Dessa analyser utgör därför en enorm tillgång i processen för strategiska beslutsunderlag.
Ett exempel på detta är när vår kund ATG behövde hjälp att nylansera en produkt, ett tilläggsspel till V75. Tilläggsspelet har en potential att med en liten, men oviss sannolikhet ge extrema utbetalningar. Eftersom historiska data samtidigt var begränsad så var det på förhand problematiskt att utvärdera hur väl speldynamiken och vinsterna skulle fungera på lång sikt. Vi konstruerade därför en modell som gjorde det möjligt att simulera spelutfall över 10 000 år fram i tiden. Resultatet påvisade att de förväntade vinsterna till spelarna var på en balanserad nivå över tid, vilket ATG i sin tur kunde använda som en del i deras beslutsunderlag.
Simuleringar är ett starkt verktyg om den används på rätt sätt och vi rekommenderar att det bör göras för varje affärskritiskt system som är komplext nog att inte förstås på ett enkelt vis.
Är du intresserad av hur vi på HowCom skulle kunna hjälpa just dig? Tveka in att höra av dig till fredrik.andersson@howcom.se för att höra mer.