Marknadschefens viktigaste beslut - gör rätt i kristider!

I dessa tider av ekonomisk oro kommer funderingarna kring budgetnivå vs målsättningar vs ens kategori som ett brev på posten.  

Vår erfarenhet säger att det är lätt som marknadschef att hamna i ett läge där förväntningarna uppifrån på mediabudgeten visat sig vara skeva, eller att man slentrianmässigt blivit allokerad samma budget i absoluta tal som föregående år. Vilket i realiteten innebär att man varje år får sämre förutsättningar till att bygga varumärke eller driva försäljning i och med mediainflationen. Vi på HowCom har därför tagit fram ett verktyg för budgetsättning med syftet att ge marknadschefen möjlighet att ta kommando över målsättningarna och budgetprocessen. 

Tre vanliga utgångslägen som vår budgetanalys ger underlag till:  

  • Vilka mål är rimliga att sätta utifrån min givna årsbudget?  

  • Hur stor budget behöver jag egentligen äska för att nå mina givna mål för året? 

  • Vilka olika nivåer på min KPI kan jag uppnå vid olika budgetnivåer?  

I sin enklaste form så härleder vår budget setter samband mellan er KPI (t.ex. varumärkeskännedom) och budgetnivåer med hänsyn tagen till  

  1. marknadsposition 

  2. marknadsutveckling  

  3. mediaeffektivitet  

  4. mediainflation  

Nyfiken på att få veta mer kring vår budgetsetter och budgetanalys? Tveka inte att höra av dig till hello@howcom.se