I september kablades nyheten ut över världen. HowCom har blivit med datadriven designbyrå. Sedan några månader tillbaka sitter Jungle tillsammans med oss uppe på Engelbrektsgatan. Bakom den gulprydda smiley-loggan hittar vi herrarna Patrik Kvant, Zlatko Corluka och Ashley Stephenson. Likt Messias har de kommit nedstigande för att rädda oss från dåligt designade användarupplevelser. I det här blogginlägget får vi bekanta oss med hur de ser på design och hur fundamentalt viktigt det är genom alla led i ett företags verksamhet.
Without further ado; ett öppet brev från Jungle.
Kära CEOs, CMOs,CTOs, CIOs, CDOs, CPOs och ni som är ansvariga för ert företags överlevnad. Följande är ett öppet brev som betonar vikten av design i allt ditt arbete.
Tänk på detta välkända ordspråk:
Ge en man en fisk och han blir mätt för dagen.
Designa en lösning för att fånga fisk och de kommer att få mycket fisk.
Uppdatera den lösningen kontinuerligt utifrån användarnas behov och du kommer att ha en lösning även om fisken utrotas.
I samtal med en vän och CMO nyligen hördes frasen "vi är på väg in i en lågkonjunktur så företag kommer inte ha råd med lyx som design och innovation". Det är oroande om detta är en synvinkel som fler chefer, intressenter och viktigast av allt, beslutsfattare delar; och det härrör från en serie missuppfattningar.
Missuppfattning #1: Design, likt konst, är en lyx.
Design är inte samma sak som konst. I själva verket kan de anses vara ömsesidigt exklusiva. Ta Kants teori om skönhet beskrivet i hans verk Kritik av omdömeskraften: ”Beauty is an object’s form of purposiveness insofar as it is perceived in the object without the presentation of a purpose”. Låt oss förflytta oss ifrån Kantreferenser genom att anta att skönhet, i det här fallet, är konst . Design är helt och hållet baserat på syfte och är därför enligt ovan definition inte konst.
Missuppfattning #2: Design är för designers.
Att föreslå att ENDAST designers ska designa är som att föreslå att endast professionella maratonlöpare ska springa. Det är inte att säga att designers är daterade, de är bara bäst på något som alla borde göra. Att designa något är egentligen bara ett processbaserat sätt att lösa ett problem. Problemlösning är något som alla professionella hanterar. Designade lösningar kräver visserligen ett element av kreativitet och en hängivenhet till processen (varför designers är användbara), men detta bör göras genom alla olika funktioner. Sammanfattningsvis borde alla utöva design.
Missuppfattning #3: Design är 'trevligt att ha'.
Om vi återgår till "lära någon att fiska"; det ursprungliga problemet är att ingen vet hur man fångar fisk, så de är hungriga. Låt oss säga att Jesus kommer nedstigande från himlen och beslutar att design- och innovationsprocesser är en lyx som det inte has råd med i denna lågkonjunktur av fisk, så han lär någon att fiska. Men när all fisk har fångats är vi kvar med många hungriga vegetarianer och en opopulär och värdelös fiskeexpert. Att ha en tvärfunktionell och iterativ designprocess skulle ha gjort det möjligt för alla medlemmar i denna imaginära by att kontinuerligt ta itu med problem och skapa relevanta lösningar för dem (t.ex. hur man hittar en annan matkälla). Detta, bortsett från att vara en lös analogi, är exakt vad som har hänt med vår planet. Vi har masskapat utan innovation och nu finns det inga noshörningar kvar.
Och av den anledningen uppmanar jag er att inte anta att innovation och design är en lyx som inte borde prioriteras. Blockbuster gjorde det misstaget, liksom Kodak, Nokia och mest ledsamt, vår egen planet, vars klocka nu börjat ticka.